Фламенко

May 20th, 20112:42 pm @

0


Фламенко

 

Ако можем да сме сами
заедно в една стая,
дори и да ми кажеш,
да изпия отрова,
аз ще го направя.

En un cuartito
los dos,
veneno que tu me dieras,
veneno tomara yo.

Bulerias/Popular

Фламенко

Въпреки че има много теории, които обясняват смисъла на думата фламенко, повечето нямат достатъчно доказателства, за да ги обосноват. Една общоприета версия превежда фламенко като “фламандски”, отнасящо се за  фламандските войници от испанско-белгийските територии. Тези войници са били известни с тяхното самочувствие, стил и демонстративна гордост, всички качества, които отразяват ромския характер. В действителност, понятието “фламенко” започва да се използва като синоним на “Gitano” на испанския ромски жаргон.Друга теория, която е популярна, казва че фламенко идва от “felag mengu” на арабски (“Fellah mengu” ), което означава “селяни без земя”.Възможно е,  това е първоначалната форма на думата и по-късно  да е придобила сегашното си значение.

История

Между 800 и 900 “сл.Хр., голямо преселение на хора се наблюдава от индийския регион Punjabi. Тези хора се смятат за членове на Untouchables, група в индийскaта кастова система, която се състои от търговци на животни, акробати, танцьори, музиканти, палмисти(гадатели, които се занимават с хиромантия) и металурзи. Тези номадски групи, обикновено наричани роми и / или цигани мигрират в две основни посоки. Едната група се придвижва на запад към Азия и  европейския континент, включително Испания. Първото документирано присъствие на испанските Gitanos “Beticos” датира от 1447 година в Барселона.

Предполага се също, че втора миграционна група се заселва в  Северна Африка (включително Египет) и  Южна Испания “Андалусия” през проходите на Гибралтар. Тази фракция, известна като Cale (черен), е далеч по-трудно да се провери и проследи поради голямата прилика на външен вид и начин на живот на местното население. Не трябва да забравяме, че Южна Испания е част от ислямската империя в продължение на 800 години.

Въпреки че Северните Beticos емигрират в Андалусия, и до днес ромите се разделят на Beticos и Cales, като на практика няма смесени бракове между тях.

По време на Инквизицията на Reconquista, ромите от цяла Испания са принудени да живеят в “gitanerias” или гета.Това несправедливо и жестоко преследване и изолация оказва влияние и гарантирана чистотата на тяхната музика и танци в рамките на семейната група.През 1782, Чарлз III възстановява до известна степен  свободата на испанските роми и позволява  музиката и танците им да бъдат представени и приети от останалото население на Испания. Това довежда до период на голямо проучване и развитие  на изкуството, която продължава и до днес.
Фламенко музика

Най-важният елемент на фламенко музиката е безспорно пеенето “, Cante”. Всъщност, първоначално фламенкото е съставено изцяло от Cante, с пляскане “Палмас” или  ударен съпровод. Китарата,вариaнт на арабския уд, постепенно се включва през 19-ти век. Най-силните влияния очевидни в развитието на фламенко пеенето и музиката са:

* Punjabi пеене
* Персийски Zyriab- песенна форма
* Класическите оркестри от Андалусия по време на Ислямската империя
* Еврейски песнопения
*  Mozarabic форми като Zarchyas и Zambra
* Арабски Zayal, които от своя страна са в основата на Fandangos
* Андалусийски фолклорни форми
* Западните африкански влияния, които идват чрез робите от Карибския басейн, Централна и Южна Америка. Те включват Румба, Garotin, Guajiras, Columbianas и т.н.

Фламенко танц

Въпреки, че много по-малко изследвания са направени в областта на фламенко танца отколкото в музиката,   документирано е, че по време на финикийската империя, в град Кадис  хиндуистки танцьори са наети като изпълнители по време на местните фестивали.

Влиянието на източните индийските танци  се вижда във формите Катък, NianiPuri, Kathakal и Bharatanatyam.Елементи като дълбоко плие, завъртащ се навън крак, остри ъгли на тялото и ръцете, скосени пръсти, бързо завъртане и тропането с  крак са очевидни в фламенкото.

Както вече бе споменато, Mozarabic “Zambra” се е изпълнявал за много кратко време в края на 19 до началото на 20 век, въпреки че неговата роля в развитието на фламенко танца е минимална. Този танц e в 2 / 4 такт и съчетава елементи на андалусийски народни танци с елементи на арабски, като например  чинели на пръстите, дайре и нетипични театрални костюми.Двата танца се различават много, като изключим някои  движения на краката, които могат да се открият в мароканския Shikhate танц.
Фламенко със своя силен и експлозивен характер е като връхлитаща с пълна сила вълна, която те залива  и те завладява.

Източник:

http://www.centralhome.com/ballroomcountry/flamenco_history.htm