Волфганг Амадеус Моцарт


27.01.1756 – 5.12.1791


Е може би най-известния, плодовит и влиятелен композитор от класическата епоха.
Само 35 години живот, а огромно по обем творчество и обхващащо всички музикални жанрове на класическата музика, съществуващи през неговото време – общо над 600 композиции[2], много от които се смятат за връх в симфоничната, концертната, камерната, клавирната, оперната и хоровата музика.
Моцарт проявява забележителни способности от най-ранна възраст. Още на 3-годишна възраст, композира на 5, а когато е на 6, свири пред австрийското кралско семейство. Баща му го учи да чете и пише, да свири на клавесин, цигулка и орган.


A Little Night Music - Wolfgang Amadeus Mozart

Моцарт е надарен с изключителна музикална дарба и успява да изсвири дадено музикално произведение след като го е чул само веднъж. Характерна за него е и изключителната му импровизаторска способност. Известно е, че Моцарт не е ползвал чернова и е композирал някои от оперите си само за седмици.
Музиката му е своеобразен и типичен пример на класическия стил. Когато започва да композира, Европа е завладяна от галантния стил, своеобразна негативна реакция, насочена против стила барок. Моцарт успява да върне сложността на епохата на барока, като го обогатява с нови музикални форми и го адаптира към новата социална среда.



Mozart Symphony #40 in G Minor, K 550 - 1. Molto Allegro

Моцарт е многостранен и гъвкав композитор, който пише във всички музикални жанрове, познати тогава - концерти, опери, симфонии, но им придава техническа сложност, изтънченост и емоционален заряд. Той пише също така и религиозна музика, включително меси, но и танцова музика, дивертименто, серенади и други развлекателни жанрове.
Едни от най-известните му произведения са оперите „Сватбата на Фигаро”, „Вълшебната флейта” и „Дон Жуан”, както и Симфония 40.

Mozart 1

Мисли на Моцарт


„Да говориш красноречиво е голямо изкуство, но трябва да усещаш и момента, когато следва да спреш.”

„Музиката дори и в най-тежки драматични ситуации трябва винаги да пленява слуха, винаги да си остава музика.”

„Нито висока интелигентност, нито въображение, дори и двете заедно не правят гения. Любов, любов и любов – това е душата на гения.”

„След Бога на второ място идва баща ми.”

„Работата е моето първо наслаждение.”

„Не обръщам внимание на ничии хвалби или обвинения. Аз просто следвам собствените си чувства.”

„Аз не чувам във въображението си отделните части на музиката последователно, аз я чувам нацяло. И в това е насладата.”