Камий Клодел
Камий Клодел
Историята на Камий е история на една жена изпреварила времето си.
Може би сте гледали филма “Камий Клодел“. В главната роля е Изабел Аджани. За ролята е номинирана от Американската киноакадемия за главна женска роля и печели приза за най-добра актриса на фестивала в Берлин. Филмът е носител на всички най-престижни френски кинонагради, номиниран е за „Оскар” за неанглоезичен филм.
Филмът е историята на една от най-забележителните жени в световното изкуство, разказана с дълбочина и страст. Камий Клодел, сестра на писателя Пол Клодел, притежава уникален талант на скулптор. Тя става ученичка на знаменития Огюст Роден, а скоро отношенията им прерастват в любов. Камий, освен че прави собствени скулптури, започва да твори и от негово име. Когато обаче решава да излезе от сянката на своя ментор, нещата за нея се усложняват. Консервативна Франция от XIX век още не е готова да признае нейния гений и в това е трагедията на личността, изпреварила времето си.
Изложба на Огюст Роден в София
Коя е Камий Клодел?
Родена е на 8 декември 1864 във Фер ан-Тарденоа, Ен, Франция.
Интересът на Камий (Camille Claudel) към изкуството среща подкрепата на баща ѝ и неодобрението на майка ѝ. През 1882 г. Камий убеждава семейството да се преместят вПариж; заради професионалните си ангажименти, баща ѝ не ги придружава. Камий учи скулптура в Академия Колароси (Académie Colarossi) при Алфред Буше. През 1883 г. се запознава с Огюст Роден, който ѝ преподава скулптура.
Около 1884 г. тя започва да работи в ателието на Роден и му помага при създаването на някои от известните му произведения, като същевременно създава и собствени творби. Клодел става модел, вдъхновителка и довереница на Роден. Двамата започват бурна интимна и творческа връзка. Той обаче отказва да се раздели със своята дългогодишна спътница в живота Роз Бьоре, което огорчава Клодел. Това, както и недооценяването на творчеството на Клодел от критиците, които я разглеждат само като ученичка на Роден, влошават връзката им. Клодел и Роден се срещат редовно до 1898 г., макар че интимните им отношения приключват няколко години по-рано.
Клодел желае да се утвърди като самостоятелен творец и работите ѝ срещат и положителни отзиви. Критикът Октав Мирбо казва за нея: „Бунт срещу природата: жена-гений“. Ранните ѝ работи са близки по дух до тези на Роден, но представят собственото въображение и лиризъм на Клодел, особено известният „Бронзов валс“ (1893). „Зряла възраст“ (1900) е интерпретирана от брат ѝ като въздействаща алегория за раздялата ѝ с Роден. „Вълната“ (1897) - малка скулптура от оникс и бронз - представлява съзнателно скъсване със стила, характерен за периода ѝ с Роден
След 1905 душевното състояние на Клодел се влошава. Тя унищожава много от своите творби, обвинява Роден в конспирации срещу нея, живее изолирано. Баща ѝ умира на 2 март 1913. На 10 март1913, по инициатива на брат ѝ, Камий е приета в психиатрична клиника. Тя остава там през следващите тридесет години, до смъртта си на 19 октомври 1943. Умира изолирана и забравена, за да остане като образ на жената творец – родена преди времето си.
Използвана wikipedia.org
0 Коментара